Fin oppkjøring til Oslo Maraton

Det er 11 dager igjen til Oslo Maraton. Hvordan skal jeg forberede meg for å stå best mulig rustet på startstreken 26.september?

Planen var egentlig å løpe halvmaraton i Oslo. Det har nærmest blitt en årlig tradisjon. Så egentlig var jeg altfor seint ute med å bestemme meg for den fulle distansen. Tiden frem til løpsdatoen var knapp, kun 4 uker. Formen var bra, men jeg manglet de lange langturene som må til for å klare 42 kilometer uten sprekk eller kramper. Så hovedfokus i disse ukene har vært langturer, fremfor intervaller eller annen kvalitetstrening.

Forrige uke løp jeg to langturer, søndag 6.sept på 2 1/2 time - eller ca 3 mil - hovedsaklig på grus og en del asfalt. Fire dager senere fulgte jeg opp med en ny langtur på drøye 3 timer i terrenget i Østmarka. Og mandag ble det ca 2 1/2 time i Sørmarka med Hanne.

Hanne "tar en dobbel" i år også; Birkebeinerløpet og Oslo Maraton i løpet av 8 dager.

Vi tok det veldig rolig, og dette var først og fremst god trening til Birkebeinerløpet for Hanne, da vi hele tiden løp i terrenget og litt på grus. Turen gikk gjennom lysløypen fra Fløisbonn, under E6 nedenfor Brødrene Dahl, gjennom skogen til Stallerud, stien gjennom urskogen på Oksrudhøyden, forbi Gjeddetjen over Slettåsen og tilbake over Myrer til den nye grusveien til Ødegården. Deilig temperatur og flott tur som startet i dagslys, men der vi akkurat kom oss ut av skogen før det ble skikkelig mørkt. Tørt og fint noen steder, vått, sleipt og gjørmete andre plasser.

Vi oppdaget denne fine stien gjennom urskogen over Oksrudhøyden ovenfor Stallerud.

I dag blir det en halvlang tur med Vidar på drøye timen, trolig i bra tempo, og deretter blir det to rolige dager før NM terrengløp 10 km på Lillehammer på lørdag. Jeg valgte NM i stedet for Birkebeinerløpet i år, da jeg synes det kommer for tett på og blir for tøft for beina bare 8 dager før OM.

Kvalitetstreningen de siste ukene har stort sett kommet i form av konkurranser. Først de to siste Follotrimmene, deretter Årungen Rundt på lørdag. Men i går la jeg inn min første intervalltrening på lenge, med 5 x 1000m i rene sommerværet på Sofiemyr stadion. De gikk på mellom 3.30 og 3,40, den siste noe raskere, med start hvert 6. minutt, som passet fint med 200m jogg og gange i pausene.

Siste kvalitetsøkt før OM blir nok NM på lørdag. Trolig legger jeg inn en halvlang tur på søndag eller mandag, samt fartslek med noen drag onsdag i neste uke. De tre siste dagene før maratonløpet blir det enten helt hvile eller lette joggeturer på 30-40 minutter.

Så får vi se om grunnlaget er godt nok til å nærme seg den magiske 3-timers grensen. Persen er fra Frankfurt høsten 2008 på 2.59,23, mens jeg løp på 3,01,15 i Amsterdam i fjor høst. Begge gangene hadde jeg lengre forberedelsesperiode enn jeg får denne gangen, så det spørs om det er realistisk med en tid rundt 3 blank nå.

Men det er jo lov å håpe.

Hvis det er andre kjente eller ukjente som vil fortelle om sine forberedelser til Oslo Maraton er det bare hyggelig.

Utsikt over et stille Gjeddetjern. Her kom vi i snakk med en trivelig kar med en pose full av selvplukket sopp; kantarell, traktekantarell og annet snadder. Det er mye sopp i skogen i år. Han skulle tenne opp bål og kose seg utover kvelden i skogen. Det hørtes forlokkende ut. Naturen er til for å ferdes i - og nytes - med eller uten joggesko.

1. Og i dag ble det en fin løpetur på nesten 15 km med Vidar, der strategien ble lagt for OM. Akkurat passe fart til at det var mulig å snakke sammen, men fort nok for meg. Jeg er imponert over formen din, Vidar. Selv om du har hatt en veldig amputert sesong, så har jeg ingen ambisjoner om å følge deg i OM. Jeg må nok løpe mitt eget løp.

Takk for turen! Nå drar jeg til fjells.

2. Takk for turen, god tur til fjells og lykke til i NM terrengløp ! Formen begynner sakte å komme tilbake, men det er langt igjen til mål, på flere måter. Fikk meg for øvrig en ekstra treningsøkt på 16 km i dag. Litt raskere tempo enn dagens første, snitt 4.40. Kroppen fungerte greit,men beina er småmorkne. Blir sikkert greit med et par dagers Københavnpause. Reiser i morgen kveld, men jeg rekker nok løpetur avreise :-)

3. Grattis med NM-gullet, mvh Steinar

4. Hei Frode! Gratulerer så mye med ett nytt NM-gull! Gutsy at du løper full i OM. MVH Morten

5. Grattis Frode ! NM-gull er glimrende :-) Føles sikkert godt !

6. Takk for gratulasjonene, gutter. Det var et artig løp, og jeg er faktisk mer fornøyd med gjennomføringen enn at jeg fikk mitt tredje NM-gull :-)
    Har laget en egen reportasje nå.