I godt selskap

Mandag kveld hadde Oppegård kommune sin årlige hedring innen kultur og idrett. Med mosjonist Monsen som en av mange inviterte som fikk gratulasjon av selveste ordføreren. Litt stas selvsagt. Og jeg var i godt selskap!

"Mange kultur- og idrettsutøvere med tilhørighet til Oppegård kommune har markert seg meget godt dette året - både nasjonalt og internasjonalt. Du er blant dem som har satt kommunen på kartet." Dette stod i invitasjonen, signert ordfører Ildri Eidem Løvaas.







Min bragd var NM-gullet på 3000 m i Stangehallen i januar. Der var jo ikke konkurransen all verden, for å si det forsiktig, selv om jeg var meget godt fornøyd både med løpet og at jeg også vant heatet mitt. Men i denne sammenhengen er kriteriene enkle; Det er kun gull som gjelder. Så Carl Fredrik Hagen sin sterke sølvmedalje fra senior-NM i duathlon, der han knuste Anders Aukland i motbakkene på syklingen, kvalifiserer for eksempel ikke til en kveld i Kolben. Gull er gull og sølv er nederlag!


Nå ble Carl Fredrik likevel hedret, for sitt NM-gull i U-23 i vintertriathlon. For øvrig sammen med Arne Post i seniorklassen og Willy Westgaard i masters (bildet). Joda, jeg var i særdeles godt selskap denne kvelden, der alt fra sjakk og pistolskyting, til fotball, langrenn og sumobryting (!) fikk sin heder og ære. Sistnevnte utøver så for øvrig ut som alt annet enn en klassisk sumobryter! I tillegg hedres kulturpersonligheter og det er underholdningsinnslag med musikk og oppvisninger fra noen av de nominerte. Nevnes må nesten også at kommunens frivillighetspris ble tildelt Harald Lundstedt for sitt utrettelige arbeid med Gjersjøelven.




Etterpå var det fotosession med alle prisvinnerne i foajéen og påfølgende "bankett" med canapéer, frukt og champagne, eller kanskje fruktchampagne. Det smakte i hvert fall!

Jeg rakk en liten prat med sympatiske Arne Post, som dessverre var blitt syk og må trekke seg fra helgens langrenns-NM på Voss. Veldig synd, for formen var jo meget bra etter seier i FA-rennet nylig, der han fikk revansje over VMs bronsemedaljør på 5-milen, Tord Asle Gjerdalen, som snøt Arne for bronsen på jaktstart med skibytte i fjorårets NM. Dermed blir det heller ingen ny duell med Thomas Alsgård. Som en liten kuriositet nevnes at Alsgård faktisk var førstemann som ble omtalt på SkriveBlokken etter sin sensasjonelle bronsemedalje i fjorårets NM. Han hevder i kjent stil at han ikke på langt nær er like godt forberedt i år, noe som ikke helt stemmer med innsideinformasjonen jeg fikk under 7-kirkersløpet på julaften. :-) Alsgård er en luring, og det er uansett motiverende å se at en kan hevde seg så bra som "mosjonist", så i morgen heier jeg på Thomas! Og selvsagt på Carl Fredrik og Christian Westgaard, som begge stiller både på 15 fri og jaktstart med skibytte, i tillegg til at de utgjør 2/3 av stafettlaget til Rustad II. Christian går nesten på hjemmebane, da moren hans er fra Voss. Nesten på min hjemmebane også forresten, da jeg har gått mesteparten av mine skiturer i barne- og ungdomsårene i Hamlagrø- og Bergsdalsfjellene, noen mil unna. Mitt første langrenn var for øvrig Bergsdalsrennet tidlig på 80-tallet. Vant gjorde vossingen Eirik Kvalfoss.

Men det er en helt annen historie.

MED ORDFØREREN. Ordfører Ildri Eidem Løvaas kom bort til bordet vårt og slo av en hyggelig prat. Hun fikk selvsagt velfortjent skryt for denne tradisjonen, som kommunen innførte på 90-tallet. Jeg tror ikke det er så mange andre kommuner som har noe tilsvarende.
ALLE PÅ ETT BRETT:  Navn og idrettsgren på alle som var nominert.
FRI-IDRETT: 3 slitere fra OI og to sprintere, for øvrig mor og sønn Berntsen.
Og her er grunnen til at jeg ble invitert.
Da er jeg vel nesten programforpliktet til å prøve å forsvare gullet,
særlig siden veteran-NM i år går på hjemmebane i ny hall i Bergen i mars!?...
Men da ryker jo Birken.... Huff, dette blir et vanskelig valg!

3 kommentarer:

  1. Moro og velfortjent med heder og ære!! Silja ;-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Silja!

    Mer heder og ære ble det også til Thomas Alsgård, med nytt bronseskrell!! Og Kristen Skjeldal, eneste deltager som er født på 60-tallet, ble nr 8 og slo Røthe som beste vossing!! Når Thomas gikk i mål med startnr 74 var de to gamlekara nr 1 og 2! Hehe, jeg synes det er kjempemoro, selv om det er litt tankevekkende. Men samtidig er faktisk nivået i langrenn skyhøyt, så jeg frykter ikke rekrutteringen heller. (Har ikke tatt med skotten Musgrave som gikk utenom NM og faktisk ble nr 2 - artig det også!!)

    Og grattis til Carl Fredrik og Christian med solid gjennomført i vindkastene! CF nr 90 4 min bak suverene Johnsrud Sundbye og Christian nr 101 6 min bak. Dvs at begge er blant de 100 beste i NM! Du var i bildet i en lang padlesekvens opp mot 7,8 km, CF, da kameraet ventet på Northug. Du var jo ikke så langt bak han i mål, heller.. :-)

    Og den løypen må jeg teste neste gang jeg er på hytten på Hamlagrø - den så veldig fin ut!

    SvarSlett
  3. Etter at jeg hadde takket kommunen på mail for arrangementet, fikk jeg i dag dette hyggelige svaret fra formannskapskontoret, som jeg tillater meg å legge ut her:

    -------

    Tusen takk – både for fine idrettsprestasjoner, ”skryt” og blogginnslag :-)

    Dette er en svært hyggelig anledning for oss også.

    Lykke til videre i 2012, så kanskje vi møtes igjen neste år også ... - siden du skal forsvare gullet ditt (jf Sportsbloggen).

    Med vennlig hilsen

    Kari Raknes
    Sekretær/saksbehandler
    Oppegård Kommune

    ------------

    Ja, så nå MÅ jeg jo nesten dra til Bergen i mars for å prøve å forsvare tittelen min!! Regner i hvert fall med at sjansen er større der enn i Oslo Maraton, med innlagt veteran-NM....

    SvarSlett