Endelig på ski - Godt nytt år!!

Så er omsider skisesongen innledet. Jeg rakk akkurat noen turer på Sjusjøen før det gamle året var omme. Det ble en super avslutning på idrettsåret 2011 i nydelig vær, med et par minus, sol fra skyfri himmel og ferske trikkeskinner. Endelig!!

Utsikt fra tunet på årets tredje siste dag.

Jeg får hente frem det gamle ordtaket om at "den som vener på noe godt, venter ikke forgjeves!" For det¨ble en usedvanlig flott, men noe forsinket, innledning på skisesongen. Også i romjulen ble avreisen utsatt noen dager, som jeg bl.a utnyttet til en super intervalløkt med Trond Inge på Bislett 3.dag. Det ble seks torundere a 1090m på mellom 4.06 og 3.51. En fin progressiv økt, der jeg var adskillig mer kjørt enn Trond Inge, som lurte på hvorfor jeg snakket så lite mellom slagene. Jo, jeg hadde mer enn nok med å hive etter pusten!! Detaljer fra økten kan ses HER.

Med blanke ark og fargestifter til.....
Hytten ligger uberørt og venter på å bli tatt i bruk.
Jeg holdt på å ende opp i annekset til venstre, men kom meg da inn i hytten til slutt....

Etter hviledag onsdag dro jeg til fjells torsdag med min trofaste partner Mira, og rakk et par timer og ca 25 km i skidebuten før mørket falt på. Skjønt, siste del gikk i lysløypen og deretter bar det hjem til annekset med hodelykt. Jeg hadde nemlig ikke fått opp hengelåsen på hoveddøren, og hadde installert meg i annekset og belaget meg på en natt eller to der. Jeg hadde jo en propanovn, to stearinlys, en seng og litt mat, så jeg led jo ingen nød, tenkte jeg. Gledet meg nesten litt, men må likevel innrømme at jeg ble lettet og glad da jeg klarte å få opp låsen til slutt, ved hjelp av varmen fra noen fyrstikker.

Dermed ble det peiskos og litt høyere standard, selv om forholdene på Fjellro uansett er ganske spartanske, uten strøm eller innlagt vann, ingen tv, og med kun varme fra vedfyring i peis og ovn. Men desto koseligere når varmen først får tak og stearinlysene lyser opp, bare hjulpet av en og annen solcellelampe.


Og fredag morgen våknet jeg av den velkjente lyden av preppemaskinen som kjørte forbi hytten og sørget for jomfruelige spor til dagens første økt, sesongens første med skøyteskiene, over Elgåsen, til Mellsjøen og retur langs Kroksjøen, i godt føre og nydelig vær. En herlig start på dagen.

Romjulsrennet

Jeg rakk en rask lunsj før jeg hørte heiarop og så ivrige langrennsløpere med startnummer på brystet som halset avgårde i traseen utenfor hyttevinduet. Hadde jo fått info fra Rolf Bakken om når jeg kunne forvente at løperne av Romjulsrennet kom forbi hytten, men min Garmin 210 har mange nykker. En av dem er at den etter bruk kobler om til feil dato og feilt klokkeslett. Så også nå, så dermed feilberegnet jeg tiden og gikk glipp av teten.


Rolf derimot, skulle jeg få med meg. Jeg knipset i vei, men så ikke noe til min arge konkurrent fra mange løp. Og plutselig dukket kollega Roger med frue opp i stedet, uten startnummer, men med tid til en hyggelig prat. Jeg la høflig bort kameraet, etter å ha tatt bilde av dem i stedet (t.v.), og i samme øyeblikk kom selvsagt Rolf stakende, i tet på en liten pulje.

Jeg fikk i hvert fall sagt hei og heiet litt....og tatt dette bilde (t.h.), der Rolf er i tet!! Ikke så lett å se kanskje...

Mer om Romjulsrennet kan leses på bloggen hans.


Etterpå var det på an igjen med skiene, klassisk denne gang. Også nå var jeg relativt slapp i draget, men fikk en fin tur over Gjestbodåsen til Midtfjellkoia, og noen strekk ved Sjusjøvannet i praktfull solnedgang, før jeg la turen oppom Harald og Hanne til uanmeldt kaffebesøk. Det er alltid like hyggelig og de er alltid like gjestfrie, nå med et vennepar fra Nesodden på besøk, som fortalte om det fantastiske løpsmiljøet det er i Nesodden IF om dagen, særlig for de yngste, under kyndig ledelse av Stig Roar Husby og Quincy Douglas. Joda, det stemmer jo det, på Bislett var det mange unge håpefulle Nesoddinger med Husby som inspirator, og når jeg dekket Blomstrermila for kondis.no i sommer, så ble jo dameklassen på 5 km vunnet av 13-årige Tina Knutsmoen, som egentlig er langrennsløper. Så følg med, følg med, det kan skje mye spennende i nabobygda i årene fremover.

Solnedgang over Sjusjøvannet!

Kaffebesøket ble selvsagt lengre enn planlagt, og jeg la inn noen ekstrarunder i lysløypen på hjemveien, som ble dagens tredje tur, og med dagens beste glid. En kjempedag, men ikke mer enn 3 1/2 time tilsammen. Det høres unektelig mer imponerende ut med 3 treningsturer på 1 dag!...

Lørdag rakk jeg en totimers tur før jeg satt meg i bilen og kjørte hjem til Kolbotn til Hanne, som ventet med ungene og kalkunstek. Jeg er heldig!

Hytten ligger på "solsiden" i høyre billedkant, med Fjellelven i forgrunnen. Legg også merke til hundespannene akkurat i overgangen mellom sol og skygge. Tre hundespann, faktisk.


En fin slutt på 2011 - og en enda finere start på langrennsesongen 2011/2012.



GODT NYTT ÅR!!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar