NM-rapport fra Stangehallen

Jeg dro rett fra søndagens NM i Stangehallen til villmarken på Kroksjøen, så løpsrapporten har latt vente på seg. Men her er den omsider.









Jeg valgte å konsentrere alt om én distanse, nemlig søndagens 3000m, og hadde ladet opp til en jevn og tøff fight med Atle Magnar Bones. Han dukket dessverre ikke opp, så dermed hadde jeg gullet i lommen allerede før start!


Som før sagt, det er synd at så få veteraner prioriterer NM, men det er likevel gøy å delta. Og selvsagt gøy å plukke NM-medaljer. Den som intet våger (les: deltar), intet vinner. Jeg hadde tre delmål på søndag; å bli norgesmester i klasse M50-54, å vinne heatet mitt, som bestod av klassene M50, M55, M60 og M65 - og å løpe under 10.45, som tilsvarer en kilometertid på 3,35.

Det gjeveste målet var i boks bare jeg fullførte, og det samme gjaldt for de tre andre deltagerne som stod på startstreken sammen med meg. Men bare en mann i hver klasse, var vi alle vinnere uansett resultat! Men jeg hadde ikke reist helt til Stange for å jogge gjennom distansen. Forrige gang jeg deltok i NM, under NM i terrengløp i fjor høst, var jeg den desidert eldste i feltet. Denne gangen var jeg desidert yngst!! Så sånn sett kan man jo si at verden går fremover..

Jeg tar teten fra start foran Gausvik, Sølvberg og Ødegård, og får raskt en luke (under).
(Foto: Rolf Bakken)


Som yngstemann i feltet var jeg jo nesten programforpliktet til å ta kommandoen fra start, noe som er ganske uvant for meg. Enda mer uvant var det at jeg umiddelbart fikk en luke, men etterhvert kom klubbkollega Svein Arne og Bjarne Gausvik fra AKS-77 opp i ryggen. Første 1000 ble passert på ca 3,41, litt skuffende i forhold til målet og "følt fart". Trodde faktisk det gikk litt fortere. Håpet på litt drahjelp, men skjønte etter hvert at her måtte jeg gjøre løpet selv. Passering 2000 på ca 7,21 etter 3,40 på kilometeren. Jeg måtte innse at det var tøffere enn jeg trodde å holde skjema, og de to forfølgerne lå fortsatt i rygg. Sistemann, og eldtemann, i feltet var Harald Ødegård.


Veteran-gull nr 4 er i boks etter en god finish. Mitt første på 3000m. (Foto: Rolf Bakken)

Jeg hadde imidlertid litt å gå på, og avslutningen var bra med gradvis økning de siste tre rundene. Etter siste tusen på 3,26 kom jeg i mål på 10.47,50. Med tøffere konkurranse skulle jeg klart tidsmålet mitt også. Jeg fikk imidlertid attesten "solid gjennomført" av NM-grossisten Tom Roger Johansen, som denne gang kun var tilskuer og coach for datter Ingrid. Forhåpentligvis ble du såpass inspirert at vi møtes til dyst neste gang, Tom R!? Uansett var det et gledelig gjensyn og en hyggelig prat.

Svein Arne holdt seg foran Gausvik og de to løp inn til hhv 11.04,11 og 11.08,11, mens Ødegård fikk 11.49,63. Et artig lite poeng i vår interne OI-fight var at Svein knep seg 13 små hundredeler foran Steinar, som ble nr 4 i det foregående heatet. Da hadde riktignok Steinar en 800 m i beina - som han for øvrig vant (heller ikke her uten "nevneverdig" konkurranse..) Dermed ble det 3 gull på 4 starter på søndag for OI-troikaen, i tillegg til Svein Arne sitt sologull også på lørdagens 1500m. Det må kalles bra utbytte, tross alt.


Stolt medaljevinner, men jeg skulle gjerne sett at det stod noen på de andre trinnene også :-)

PS. Når jeg ser på resultatlistene, var det kanskje en tabbe å ikke stille på lørdagens 1500m. Som antatt i pep-talken, var Reinhard Kuhs fra Lillehammer IF den raskeste. Men vinnertiden var ikke bedre enn 5.12. Verre hadde det nok vært å matchet vinnertiden på 800m-tiden på 2,23 av samme mann.


RESULTATER

Flere BILDER  fra Bakkerolfen sitt Picasa-album.

Se Svein Arne sin  VIDEO fra mesterskapet.

Detaljer for spesielt interesserte. Hadde bl.a maxpuls på 168, som er høyt for meg. Det høyeste jeg har målt tror jeg er 172. Så jeg har i hvert fall gitt jernet. Snittpuls 154.

Fra Stangehallen gikk turen videre til fjells og Sjusjøen...
Endelig ferdig med løpingen for denne gang..


1 kommentar:

  1. Sjelden passer vel ensom majestet bedre. Du får heller stille opp i VM i Sacramento til sommeren. Der får du sikkert konkurranse.

    SvarSlett