Groruddalen rundt

Forleden kveld lot jeg meg igjen lokke med på sightseeingstur i form av Harald og Dennis sin ukentlige langtur. "Det blir ikke så langt denne gangen", sa Harald på forhånd. Hørt det før? Det endte med min lengste treningstur noensinne, tror jeg, på 33 km, etter å ha løpt Groruddalen rundt og tvers gjennom Østmarka!

Surt og kaldt var det også onsdag kveld. Flere minusgrader og en bitende vind gjorde dette til en blandet fornøyelse. Intervalltreningen fra dagen før satt nok også litt i kropp og bein. Så sjelden har dusjen og et varmt bad smakt bedre enn etter denne løpeturen!


Vi startet fra Haraløkka på Bøler, Svein og Dennis (bildet), Harald og meg. Dennis var løypelegger, Harald hadde nok en formening og en anelse om hvor turen bar av sted, mens Svein og meg var gjesteløpere som bare diltet med, uten å vite hvor vi skulle. Det er nok best slik for meg, for jeg vet ikke om jeg hadde orket verken denne turen eller den forrige langturen, som også ble lengre enn planlagt, dersom jeg på forhånd hadde visst hvor langt vi skulle....

Etter å ha løpt et relativt kjedelig strekk i starten, til Bryn senter og Hasle, langs trafikkerte gater, ble det stigning i programmet underveis. Vi løp videre til Risløkka og til Veitvet, langs kjente gangstier fra årene mine på Kampen. Det bar videre ovenfor Grorud industrifelt, delvis i relativt landlige omgivelser forbi en stor hesteinnhengning. Nå trodde jeg vi skulle sette nesen hjemover og ble litt paff da jeg hørte at vi skulle løpe videre helt til Stovner!...

Jeg slet dessuten fryktelig med kalde hender, og måtte flere ganger slå floke for å holde varmen, og kom til stadighet på etterskudd. Synes vi løp og løp og lurte på hvor vi var, da plutselig E6 dukket opp under oss og jeg så et skilt med Lørenskog kommune  / Akershus fylke. Jadda, da var vi altså på vei tilbake til Karihaugen. Nå hadde vi i hvertfall kursen hjemover, og det flotteste partiet ventet, gjennom Østmarka, forbi Mariholtet og tilbake til Haraløkka.

Jeg kviknet litt til på de siste 5 kilometrene, men slet generelt med tunge bein, kalde hender og på slutten også vondt under beina.

SKOTEST: Ikke helt fornøyd med mine Asics 2050. 
Litt for bred i lesten for mine føtter og vondt under beina
etter nærmere tre timers løping.

Jeg løp min første langtur med disse skoene, Asics 2050, impulskjøpt da jeg hadde glemt joggesko på vår tur til Stockholm i sommer. Etterpå er de stort sett brukt til gange og på noen rolige turer. Men siden jeg fikk vondt under fotbuen på slutten, blir det nok en stund til jeg bruker de på langtur igjen, selv om dette skal være sko fra øverste hylle med god demping.



Vel, vel, jeg mistet gutta i det siste skogsstrekket og kunne dermed loggføre en kilometer mer enn dem etter en liten ekstrarunde. Synes ikke turen var lang nok...
Det ble 33 km på 3 timer og 12 minutter. Klarte knapt å gå å slutten, men som så ofte før, når jeg først var kommet hjem, fått en varm dusj, varm suppe og fyr på peisen, så var det verdt alt slitet. Uten tvil!

Og nå kommer vinter'n !

Etter en hviledag på torsdag, 10 km på romaskin i går og en fin 11 km i dag med litt innlagt fartslek, så er jeg plutselig litt motivert for Jessheim vintermaraton likevel.
Så se ikke helt bort fra at jeg stiller på halvmaratonstreken i morgen....


Parti fra lysløypen på mandag. Foreløpig flott underlag å løpe på, men snart er det nok skispor her!

Skiløyper er det allerede på golfbanen på Greverud. Foreløpig bare kortrunden, men snøkanonene er i full produksjon, så med det kalde været som er meldt fremover, er det nok ikke lenge til hele rundløypen er klar til bruk. Snart på tide å preppe skiene!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar