Rapport fra Etape Bornholm

Etape Bornholm 2010

Løper i år for første gang Etape Bornholm, et femdagersløp på den danske øyen i Østersjøen. Fra mandag til fredag løper vi til sammen en maraton, fordelt på fem løp i sand, skog og på vei. Personlig er jeg veldig spent på hvordan beina vil fungere ettersom jeg har vært skadet fra midten av mai, da pådro meg ”runners knee”. Har trent veldig bra i det siste, så formen er det ikke noe å si på, men løpesteget må få litt tid på seg og farten må bygges opp langsomt men sikkert igjen.

Dag 1

Første løp var en flat 10 kilometer i Hasle, litt nord for ”hovedstaden” Rønne. Første halvdel av løpet gikk på vei, mens resten gikk på fin grusvei. Forholdene var perfekte med sol, vindstille og 20 grader. Topp stemning langs hele løypa med ekstremt mange tilskuere.

Jeg åpnet første kilometer på 3.09. Måtte slippe gruppa etter 2 km, men fikk en ny gjeng å løpe sammen med og følte kroppen fungerte overraskende bra. Halvveis lå jeg an til en snittfart på litt over 3.20/km. Etter å passert den 7. kilometeren på 3.35, noe som bl.a. skyldtes litt sand og noen småkneiker, klarte jeg å presse tiden ned 10 sek på de siste kilometerne og i mål kom jeg inn på 33.48, en tid jeg er meget godt fornøyd med, skadeavbrekket tatt i betraktning (min pers er 33.17). Siste kilometer gikk på 3.13. Totalt kom jeg inn på 28. plass, og 6. plass i Menn under 23 år.

Deilig å være i gang og kjenne at beina fungerer igjen. Skoene jeg varmet opp i var Mizuno Wave Aero, mens konkurranseskoene jeg brukte var Mizuno Wave Musha. Sistnevnte sko prøvde jeg for første gang i løpet, og jeg må si meg positivt overrasket. God løpsfølelse, fin demping og fin ”snert” foran i skoen. Denne passer perfekt for distanser over 5 km og opp til maraton.

Dag 2

Tirsdagens etappe gikk helt sør på øya på det som omtales som Danmarks fineste strand, nemlig Dueodde. Et fantastisk løp som er 5,8 km lang i sand, sand og atter sand, kun avbrutt av noen få hundre meter på grusvei.

Kneet var litt stivt i under oppvarmingen, men etter at jeg teipet opp kneskåla med sportsteip, ble kneet mye bedre. Dette skal jeg fortsette med! Starten gikk og jeg kom bra ut. Følte meg mye bedre i dag enn det jeg gjorde i går. De første 2 kilometerne gikk i strandkanten før vi løp litt opp i sanddynene og svingte oppom campingplassen før vi kom ned på stranden igjen. For en fantastisk stemning og utrolig gøy å løpe! Alle klappet og heiet absolutt alle løperne frem, helt uavhengig av plassering og fart.

Jeg fikk ikke ett sekunds hvile i denne traseen. Det var ekstremt tungt å løpe de to siste kilometerne opp og ned i sanddynene. Man føler at jo mer en trøkker til underlaget, jo mer spinner man med beina. Det gjelder å få til en teknikk som en selv føler fungerer bra!

I mål kom jeg inn som nr. 19 og på tiden 20.50. Klar forbedring fra i går og jeg føler nå at jeg løper meg i bedre og bedre form. Skoene jeg brukte i dag var Mizuno Wave Aero til oppvarming, mens konkurranseskoene jeg brukte var Mizuno Wave Universe. Universe er en ekstremt lett og fin sko som passer for godt trent løpere på distanser fra stafettetapper og opp til halvmaraton. I min størrelse, 40,5, veier skoen fantastiske 95 gram!! Denne må prøves!

Føler nå at jeg bare løper bedre og bedre, og gleder meg til de neste løpene. Onsdagens etappe skal passe meg veldig bra med drøyt 9 km i terrenget på grusveier, en relativt kupert løype. Torsdag venter ”bakkeløp”, også noe som skal passe meg bra!

Nye oppdateringer følger!


Carl Fredrik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar