Fint påske-punktum for skisesongen

Da er skisesongen 2010 over. Tror jeg...
Noen dager på Sjusjøen var et flott punktum på en fantastisk vintersesong.


Langfredag var det skikkelig surt. Vi gikk en runde på 11,5 km fra hytten vår Fjellro på Kuåsen, over Elgåsen, til Mellsjøen og retur langs Kroksjøen. Vi hadde kjempeski (smurte med multigrade samt et lag med VR 60 sølv). Det gikk fint så lenge vi hadde vinden i ryggen, men på returen ble det friskt, med en sur vind rett i fleisen. Men det smakte ekstra godt med varm suppe og ferskt brød etterpå!

Påskeaften våknet vi til bedre vær, vinden hadde løyet og det var skyet, men litt vekslende og såvidt på plussiden. Jeg la på et ekstra lag med VR60 og igjen hadde vi gode ski med brukbart feste og veldig god gli. Fin og rolig tur til Mellsjøen og Reinsvann og tilbake over Lunkefjell og Sjusjøfjellet. Etter noen friske utforkjøringer ned fra Sjusjøfjellet, var det bare å karre seg over Storåsen til påskeaften hos "svigermor" Gørill og Svein. Skjønt jeg måtte en snartur "hjemom" Kuåsen for å hente tørt tøy og hodelykt, mens Hanne og Mira dro direkte til påskeaftensfeiring.

Vi fikk servert nydelig 3-retters, bestående av avocado med løyerogn til forrett, lammestek med fløtegratinerte poteter og annet snadder - med rødvin til, og pannacotta med bringebær til dessert. Mmmm. Et skikkelig herremåltid som smakte fortreffelig.

Med et par kilometer på skarpt kveldsføre med hodelykt på hjemturen, kunne jeg mett og fornøyd loggføre ca 3 mil.


Vi så ikke påskeharen, men påskekyllingen ved Mellsjøen.

Nysetra

Lunkefjell

Sjusjøfjellet

Kroksjøen fra Storåsen

1.påskedag våknet vi til strålende sol, 5 plussgrader og skikkelig påskevær. Det var dagen for en "god, gammeldags" påsketur. I dag holdt det ikke med VR60, så vi måtte legge på et eksstra lag med rød VR 70 og hadde fortsatt litt glatte ski, men gliden var upåklagelig og kanskje for første gang har jeg gått en hel vintersesong uten å måtte legge på klister. Uansett, det var bare å kose seg i den samnme runden som vi gikk fredag kveld. Denne gang med innlagt rasting i solveggen, med kvikklunsj og solbærtoddy.

Jammen ble det en fin påske, også værmessig, likevel!





2.påskedag og tilbake til et vårlig Sofiemyr. På tide å finne frem joggeskoene igjen. Må innrømme at jeg sliter litt med motivasjonen allerede før løpesesongen er begynt. Jeg savner vinteren allerede!

Jeg klarte imidlertid å mobilisere til en rolig langtur som til slutt ble på 17 km, hvorav en sliten Mira var med meg på de siste 5 kilometrene. Etterpå var det godt med en hvil..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar