Erik the Brave med årets bragd

Tenk deg å løpe 62 km. Det er langt. Fryktelig langt. Det lengste jeg har løpt er en maraton, 42,2 km. Tenk deg så å løpe 62 km hver dag i 43 dager etter hverandre! Det er hva Erik Nossum har gjort denne sommeren! Eller for å være helt nøyaktig:: Erik har løpt de 2660 kilometrene fra Nordkapp til Lindesnes på 42 døgn, 9 timer, 6 minutter og 45 sekunder. Litt av en bragd av 56-åringen!



Jeg ble kjent med Erik i 2005. Da var han ganske fersk i løpergamet, og var strålende fornøyd etter å ha perset på 10 km i Karlstad på et par og førti minutter, for øvrig samme dag som undertegnede satte sin pers. Senere samme året fikk jeg mange gode råd og innspill fra Erik vedrørende kosthold og helse, etter å ha fått plutselige hjerteproblemer. Erik sine råd baserte seg hovedsaklig på amerikaneren Barry Sears sine teorier om riktig sammensetning av kostholdet, et opplegg som bl.a. med hell har vært fulgt av amerikanske OL-deltagere. Disse tankene er fortsatt grunnpilarene i kostholdet mitt den dag i dag. 

Nettopp kostholdet før, under og etter trening og konkurranse tror jeg er noe av hemmeligheten til Erik. Han er smart, og har nådd mye lenger som ultraløper enn løpstalentet alene skulle tilsi. Jeg tror knapt det finnes en lurere ultraløper i Norge enn Erik.

Vel, dette er bare mine personlige betraktninger. Hvis du vil dele noen av dine erfaringer med leserne, hadde det vært hyggelig, Erik. Bildet er hentet fra hjemmesiden Norway run, der du kan lese Erik sine egne rapporter om sin strabasiøse ferd Norge på langs, med livet som innsats gjennom trange, lange og mørke tunneller, i regnvær og blest - og hans møter med hyggelige løpervenner som oppmuntrende lyspunkt. Og du kan støtte Eriks hjertesak, Aktiv mot kreft.

Gratulerer med Årets løperbragd !

PS.

Gaute Løge Pedersen og Liv Røttingen, som jeg også omtalte i mitt innlegg 15.juli Norge på langs og på tvers, kom seg også vel frem til Os. Riktignok måtte turen avbrytes noen dager etter at Liv startet med legebesøk og en infeksjon som ikke ville gi seg. Etter 11 mil til Noresund måtte de ta time-out, men etter fire dagers hvile fortsatte ferden videre fra Haugastøl uten store problemer. Vel fremme hadde de tilbakelagt ca 37 mil i sin tur Norge på tvers.

Ikke verst, det heller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar