Du milde mai - med utfordringer i kø

Sesongens tre første konkurranser er unnagjort. Men det er nå det virkelig begynner. Først med Sentrumsløpet på lørdag. Deretter kommer Vårens Vakreste Eventyr, også kalt Holmenkollstafetten. Og uken etterpå avrundes du milde mai med maraton i vakre København.

Ja, det er bra spennvidde i distanser og utfordringer de neste ukene. Fra mellomdistansesprint i HK-stafetten til de klassiske 42.195 maratonmetrene. Jeg både gruer og gleder meg, men mest det siste, selvsagt. Vi holder jo på med dette fordi vi elsker det, ikke sant?


Utfordring nr 1 - Sentrumsløpet
Forberedelsene til Sentrumsløpet er nå inne i den siste, og mest behagelige fasen. Den fasen som består av lett jogging, restitusjon og hvile. Tenk om det alltid var slik for en løper. Da ville jo dette vært svært så behagelig, for ikke så si bedagelig.. For der et veldig deilig når den siste hardøkta før en konkurranse er unnagjort, og du med god samvittighet kan ta noen rolige dager!

Som en rolig joggetur forbi Grytetjern, selve hjerte i lysløypen
mellom Fløisbonn og Greverud.

Eller en tur i Nøstvedtmarka, med sine mange bakker og vakre natur.

Siste hardøkta kjørte jeg i går, med min gode venn - i dobbelt forstand - Harald. Han er nemlig ikke bare en god venn, men også en særdeles god løper. Litt for god for meg når vi skal løpe intervaller sammen, og spesielt når Harald på forhånd proklamerer at de skal være hurtige! Men jeg hadde taktikken klar. Den gikk ut på å prøve å følge Harald i 800 meter av hans stipulerte tusen metre, og så stå av. Altså to runder på banen. Så mens Harald jogget 200 meter tilbake til start, kunne jeg få lange pauser og pusten tilbake.

Tja, som sagt, så gjort. I hvert fall nesten. Men allerede etter et par hundre meter på første økten, kjente jeg det i armer, bein og ikke minst i lunger og hjertepumpen. Jeg hev etter pusten og måtte ufrivillig slippe noen meter, gradvis. Skjønte raskt at 8 reps var utelukket for min del, men bet tenna sammen og fullførte fem 800-metere i tilnærmet Harald sitt planlagte 3.20 tempo. Ikke verst, tross alt. Deretter nedjusterte jeg intervallengdene og oppjusterte pausene, først til 2x400m og til slutt en 200m, der jeg på de siste 10 metrene for første gang i økten snek meg såvidt foran Harald! Jippi!! At han da fortsatte i samme tempo 800m til, på den siste av sine 8 tusinger, spilte mindre rolle. Og så ble jeg litt lettet når også Harald etterpå sa at dette hadde vært en tøff økt. Dog har han planer om å holde den samme farten en hel 10 kilometer, om ikke i Sentrumsløpet, så senere i år. De ambisjonene har ikke jeg, for da snakker vi jo om 33,20 på mila...

Her etter fjorårets Sentrumsløp. Klarer jeg å forbedre 38,14 fra i fjor, mon tro...?

Hva er så målet mitt i SL? Tja, jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på kapasiteten. Og jeg har aldri likt Sentrumsløpet! Joda, ikke misforstå, jeg elsker stemningen og arrangementet, men selve løypen er for tøff, med altfor hard åpning og for mange bakker. Jeg har aldri gjort mine beste løp her og bare en gang sett 36-tallet. I fjor ble det 38,14, så da er vel listen lagt. Klarer jeg å forbedre den tiden, snuser jeg jo automatisk på 37-tallet, så da er målet satt: 37-tallet! Når jeg i tillegg har rykket opp en klasse siden i fjor, bør det gi grunnlag for en bedre plassering enn fjorårets 19.plass i klassen eller 191.plass totalt. Skjønt, i fjor var det i underkant av 3000 deltagere, i år er det ventet rundt 8000, så jeg får kanskje heller se på prosentvis plassering.

Hvis det er noen som har lyst til å gjenoppfriske fjorårets løp litt, kan du lese reportasjen min HER, samt oppsummering av mange gode prestasjoner HER.

Jeg vet jo at mange av leserne også løper Sentrumsløpet og gjerne har det som et av sesongens hovedmål. Så hvilke mål og forventnigner har dere andre da, til dere selv og til konkurrentene...?  Og de som av ulike årskaer ikke vil, skal eller kan løpe, som programhelten Nilsen som i stedet gir sin årvisse støtte til håndballturneringen Baldus Cup - dere må gjerne komme med tips og kommentarer. Ordet er fritt :)

PS: Utfordring nr 2 og 3 kommer jeg tilbake til senere. En ting av gangen...

Hvitveisen blomstrer for fullt om dagen. Da er det kjekt å kunne ta seg tid til å stoppe opp og nyte det. På lørdag stopper jeg ikke før jeg stuper over mål...
Lykke til med Sentrumsløpet alle sammen!

9 kommentarer:

  1. Hei, jeg gleder meg også til Sentrumsløpet og er bedre forberedt i år enn ifjor da jeg måtte over 41 min. Målet mitt er også å se 37 tallet, så da kan det bli spennende duell på slutten. Tviler på at vi ser hverandre så mye underveis da du åpner mye roligere enn meg vanligvis.

    Men hvis du bruker uken til "tapering" så ligger jeg dårlig an da jeg ikke har tenkt å trene noe mindre denne uken enn ellers. Det blir mange konkurranser framover og det er for tidlig for meg å legge inn hviledager. Så mye underlag har jeg ikke.

    Lykke til, men først er det vel FOLLO trimmen på Ski?

    SvarSlett
  2. Hei Frodde! Eg har ikkje bestemt meg om eg skal springa endå. Ingen planar om å toppa formen iallefall. Sprang Larvik-Stavern-Larvik forrige helg og hadde ein fin treningstur. Har løypa og 59.01 på 15,5km. Skal eg springa laurdag må det vera for å koma langt ned på 37-talet eller vippa 36, tenkjer eg. Uansett, lukke til! Mvh Rune

    SvarSlett
  3. Trond Inge, takk skal du ha og lykke til selv! Dagens Follotrim er i Ås, se svaret til din kommentar under racerapporten fra FT 1. Ja det kan bli en ny spennende duell i SL mellom oss, vi har jo hatt ganske mange de siste årene. Regner ikke med at du åpner roligere enn meg denne gangen, så får vi se om jeg kan la meg inspirere av ryggen din underveis.. :) Men at du ikke våger å legge inn noen hviledager før løpet skjønner jeg ikke. Jeg kjenner ikke mange mosjonister som har bedre treningsgrunnlag enn deg!!.. Nå tar heller ikke jeg helt fri, men mer typen kosetrening :)

    Hei Rune, takk til deg også! Larvik-Stavern-Larvik høres spennende ut. Flott område! Vi hadde en ferieuke i Stavern i fjor som absolutt ga mersmak. Tiden tyder også på at du har fått Rotterdam Marathon ut av beina. GRATTIS igjen med strålende PB der på 2.54,17 !!! Skal bli tøft å matche den tiden!!!

    SvarSlett
  4. Ja, no har eg ein pers som eg er godt nøgd med som mosjonist. Fekk trena veldig bra mengde i påska (143km), men ein del mindre forrige veka (75km). Denne veka har eg byrja styrketrening etter 2,5 dårlege månadar så kun sprunge tysdag og onsdag. Spring i dag og ser om eg tek runden på Sentrumsløpet. Føler meg i bra slag sjølv utan å stressa for mykje med trening om dagen. Neste fredag vert det 5 eller 10km på Tinfosløpet med ein bedriftskunde av oss. Eg har aldri (før forrige helg) sprunge under halvmaratonløp, så tek det som kvalitetsøkter.

    Larviksløpet Stavern-Larvik vart arrangert for 31. gang forrige helg, men Tur-Retur var kun 2.året. Derfor ikkje meir enn 55 deltakarar mot fleire hundre på hovudløpet. Godt vêr, variert løypa stigningsmessig og generelt fin stemning gjere at eg truleg prøver å få det med meg neste år òg.

    SvarSlett
  5. Jeg har heller aldri vært veldig glad i Sentrumsløpet, selv om det er her jeg har persen min på 10km. Men jeg skulle gjerne ha løpt. Alt for lenge siden sist jeg nøt den flotte stemingen og følelsen av å cruise rundt i den flotte byen vår :-)
    Blir også spennende å følge dere i København. Der skulle jeg også gjerne ha løpt en gang til, men beina tåler ikke en asfaltmaraton på denne siden av sommerferien, tror jeg.
    Min egen dagsform er veldig varierende for tiden. Fra blytunge økter hvor kroppen er helt utafor til økter på ganske lette bein. Men klokka viser nådeløst at det er langt igjen til ønsket standard selv på de gode dagene. Kjører en testøkt på mølle (45 minutter) hver 10. dag for å sjekke evt. fremgang. Sist var det tilbakegang......:-( Nei, det er vel bare å innse at fortsatt framgang er en utopi, i hvert fall når jeg må begrense meg til fire løpeøkter i uka.
    Mine mål for sesongen er derfor å kunne gjennomføre en maraton, fortrinnsvis smertefritt og under 2.50, dernest klare å holde nivået sånn noenlunde på 10 km og halvmaraton. Men det vil kreve jobbing framover.

    Frode: Del gjerne dine treningsplaner med meg. Jeg henger meg på deg (og Harald, eller andre)hvis det passer inn i min travle hverdag. (Lønnsarbeid er oppskrytt)

    SvarSlett
  6. Hei Vidar, skjønner at du er tilbake i den harde hverdagen med lønnsarbeid :) Jeg skal ennå nyte en lang sommer, som kommer til å gå altfor fort, før jeg nok også må tilbake i "virkelighetens verden". Men ikke fortvil. At kroppen varierer fra det blytunge til det lette høres veldig kjent ut. Det er stort sett sånn jeg føler det også. Og hvis du har som mål å løpe maraton på under 2.50 med bare 4 ukentlige treninger, i din alder, så blir jeg nesten litt misunnelig... :)

    Jeg skal med glede holde deg oppdatert på treningsplaner. Jeg varslet intervalltreningen med Harald på SportsBlokken. Hold meg også oppdatert på dine treningssprell da, så håper jeg på noen fine fellesøkter fremover!

    God helg på Lillehammer og lykke til i Baldus Cup. Heia Langhus Håndball!!!

    SvarSlett
  7. Herlig treningsøkt Frode. Håper vi får syra ut av beina til lørdag. Vi klarte jo å skremme vannet av noen småtasser på banen også. Rart at disse friidretstrenerne ikke oppdrar disse småknøttene bedre. Skulle nesten tro det var friminutter i skolegården der de løp på kryss og tvers i alle banene. Må da kunne gå an å ha en bane ledig!! Grrrr! Men ellers takk for selskapet! Sees til lørdag. Hilsen Harald

    SvarSlett
  8. Hallo, Frode! Jeg er også med i "håper-å-se-37-tallet-klubben" i år. Det blir nok tøft med mye mindre løpstrening enn de siste årene, men målet er klart. Har ellers vært sliten etter at jeg kom ordentlig igang igjen med løpinga i påsken. Merker godt at det blir enn annen intensitet enn på ski. Jeg kortet forresten også ned på intervallene på den siste kvalitetsøkta på onsdag. Hadde tenkt 4-5 x 1000 m i i 3.40-fart, men valgte raskt å holde 10 km-farten i 8 x 500 m i stedet. Cruisekontrollen fungerte bra så nå er det bare å kosetrene! Håper vi ses på Karl Johan.

    SvarSlett
  9. Hei Rolf! Du trenger bare løpe ned tiden din fra i fjor med 2 små sekunder for å se 37-tallet, mens jeg må løpe den ned hele 15 sekunder.. :) Vi får håpe at cruisekontrollen er riktig innstilt for oss begge. I går ble det i hvertfall bare litt cruising i skogene i Ås mens jeg heiet frem Follotrimmerne. Lykke til både til deg, til Harald (som nesten løp ned noen småtasser på tirsdagsøkten) og til alle andre SL-løpere i morgen!!!

    SvarSlett