Dobbel dose og sesongen er i gang!

Så er konkurransesesongen behørig i gang. Ikke ofte jeg løper to konkurranser på en helg, men nå slo jeg likegodt til med 5 km på Sørum lørdag, etterfulgt av halvmaraton i Fredrikstad søndag. Nydelig løpsvær begge dager og resultater omtrent som forventet. Her er reportasje fra første del av helgens utskeielser.

KLAR, FERDIG...: Endelig, nå er vi snart i gang!
Klubbkameratene Steinar, Harald og Morten er spente før start og veldig klare for en ny sesong!


Lørdag 9.april - 5 km Stomperudkarusellen


Som forhåndsproklamert så ble det sesongåpning på Sørum i den raske 5 km løypen som alltid er første løp i Stomperudkarusellen på våren og som kan gjentas i Vinterkarusellen på Romerike på høsten. Skjønt, løypen er ikke lenger like rask, eller like lang, for nå er den justert og er ca 70 m lenger enn før. Men det er nok nå først den er nøyaktig 5 km. For selv om dette offisielt har vært en kontrollmål løype, så har den vært for kort i flere år, etter at de endret innkomsten litt uten å justere for starten for noen år siden. Nå var starten trukket lenger tilbake. Løypen er fortsatt rask, men naturligvis ikke fullt så rask som tidligere. Men nå er den i hvert fall riktig.





Flott vær og fine omgivelser for sesongåpningen. Morten, Harald, Steinar og Oddbjørn, som vanlig med krykker, i lett oppvarming forbi Sørum kirke. 

På forhånd regnet jeg med å løpe ca halvminuttet fortere enn i testløpet mitt på 18,46 forrige mandag. Det stemte bra. Tiden ble 18,24, og korrigert med ca 10 sekunder blir det drøye halvminuttet. Et helt greit løp, selv om jeg hadde håpet å være nærmere 18 blank.


Starten var bra med åpning på 3.32 på første kilometer, som er ganske raskt for meg. Startraketten Harald klinte til med 3,02 (!) på første km, oppmuntret av noen tøffe intervalløkter de siste ukene.

Harald så seg aldri tilbake, selv om han selvsagt måtte slakke litt av på sin morderiske åpningsfart, men vant greit i sin impulsive sesongåpning, uken før han hadde planlagt å starte sesongen. Sterkt, Harald!

VANT: Gratulerer med seier og strålende start på løpesesongen, bare et par uker etter at du var 2 sekunder fra å være med å sette merkekravet i Birken!


Morten fulgte opp med 4.plass totalt og klasseseier i 40-45, men måtte såvidt over 18-streken. Han fryktet at jeg skulle kommer på slutten, og etter 3 km hadde jeg et lite håp selv også, da jeg prøvde den vanlige taktikken med å kjøre opp farten på flatene tilbake til mål ved Sørum skole. Men det bet liksom ikke helt denne gangen, og ikke var det laber bris som meldt heller. Det føltes mer som stiv kuling midt i fleisen. Jeg hadde i stedet mer enn nok med å holde "gamlekara" Lauglo og Wibeto bak meg. De hadde begge løpt forbi meg i den ene motbakken etter halvannen kilometer. Jeg passerte de igjen først etter ca tre, men Bjørn hang seg på og vi vekslet litt på å dra i motvinden på de siste kilometrene. Med 5-600 m igjen fikk jeg en avgjørende luke, selv om Lauglo nærmet seg faretruende igjen på slutten. De gutta er seige! Og Bjørn i tillegg beryktet for sin gode spurt. Henning Wibeto satte sogar Norgesrekord i klasse M65-69 med sitt løp på 18,31. Den gamle rekorden hadde Gunnar Gaulen på 18,39. Gratulerer Henning!!

REKORD: Bjørn Lauglo og Henning Wibeto hadde begge grunn til å smile etter løpet.
Henning med Norgesrekord i sitt første løp på halvannet år, etter mye skadetrøbbel i fjor.

Litt lenger bak hadde unguttene Steinar og Gaute et feiende friskt oppgjør seg i mellom, som Steinar til slutt avgjorde med 2 sekunders margin. Begge var såvidt over 19 blank.

Gaute tok løpet som fartstrening og regner med å holde tempoet dobbelt så lenge i Sentrumsløpet. Han var bra fornøyd med gjennomkjøringen og veldig fornøyd med sine nye grønne Adizero :-).

Det ble 18,24 på meg og klasseseier i årets første løp, min første i seier i klasse M50.
Oppegård IL tok dermed totalseier og 3 klasseseiere. Ikke verst!

VAFLER: Høydepunktet var kaffe og vafler i solskinnet etter løpet!

Vi var de siste som dro. Etter å ha tømt vaffelfatet, rakk vi å studere resultatlistene, før ryddemannskapet fjernet alle spor. Takk for en fin dag til arrangøren!


RESULTATER

Kommer med egen rapport fra Fredrikstadløpet senere i dag.

2 kommentarer:

  1. Gratulera med klaseseier og ein solid start på sesongen. God tid i Fredrikstad også såg eg. Tipper du vil få ein jamn stigning framover etterkvart som du får meir løpstrening i beina. Du får ta det litt pent i starten, så du unngår for mykje skadetrøbbel(snakkar av erfaring).
    Sjølv var eg godt fornøgd med 3.01.57 i Bergen, sjølv om drømmen om sub. 3 rauk på siste mila. Fekk nok svi for første 5k på 20.13. Halv vart passert på 1.28.11, men kjent ganske tidleg på 2. runden at det kom til å bli hardt å komme under 3. Det som gleda mest var at eg ikkje kjente noko til småskadene som eg har slitt med dei siste vekene.

    Bjørn F.

    SvarSlett
  2. Hei Bjørn!
    Takk for oppmuntrende ord og gode råd fra en erfaren maratonringrev! Jeg har vel gjort det motsatte av å ta det pent i starten :-), så jeg får kanskje ta det litt roligere en stund, for å være føre var.

    Synd at du manglet det lille ekstra på å karre deg under 3 timer streken. Men det kommer, det kommer! Åpningen din var nok i tøffeste laget, ja. Det sies at det man tjener i sekunder på den første 5 kilometeren i et maraton, risikerer du å tape i minutter på slutten. Så med en litt rolgere åpning, og kanskje litt færre maratonløp (du løper jo temmelig mange maraton i året..), så gruser du snart 3-timers grensen! Ståo påo vidare !! :-)

    SvarSlett