Blomstring i Drøbak

Endelig fikk jeg løpt en kort distanse igjen etter mye langt. Fem kilometeren i Blomstermila var en fin gjennomkjøring før neste ukes Eurofestival.

Det har vært mye langt og mye tunge bein i det siste. Maraton i København ble 13 dager senere etterfulgt av nedoverbakkehalvmaraton på Beitostølen, ispedd noen lange sykkelturer. Det har blitt lite kvalitets- eller hurtighetstrening i vår. Neppe optimalt med tanke på 1500m og 5000m i Hamburg. Så det passet godt med en gjennomkjøring i Drøbaks vakre sommergater på lørdag.


Det var mye ungt på startstreken på den halve Blomstermila, som er oppvarming til den egentlige Blomstermila som starter tre kvarter senere. Derfor er det heller ingen aldersklasser på femmer'n. Jeg stilte offensivt og optimistisk i første rad, men da skuddet smalt ble jeg raskt distansert av en rekke ungdommer og noen seniorer. Løpet starter overfor Badeparken, går ned til havnen og inn i idylliske Badehusgaten. Alt på dette tidspunktet var teten forlengst ute av synet og jeg hadde mer enn nok med å holde sånn noenlunde følge med en liten jente. Hun var riktignok lett i steget og er sikkert et stort talent, men ikke fritt for at jeg følte meg litt gammel og dårlig trent der jeg slet med å holde følge..

Vel, jeg skal ikke trekke det for langt, for jenta vant faktisk dameklassen til slutt på pene 19,31. Ikke verst av en jente som er født i 1998 !
Hun heter Tina Knutsmoen og er langrennsløper for Nesodden IF. Vi kommer sikkert til å høre mer fra henne i årene som kommer.







Inn i Storgata snur løypen nordover igjen, og nå var det en liten gutt jeg jaktet på. Han kan ikke ha vært stort eldre, men definitivt sprek og lett i steget han også. Huff, det er ikke greit for en middelaldrende femtiåring. Den som hadde vært tenåring igjen...
Nei, skerpings, du får heller vise at "de gamle fortsatt er eldst", tenkte jeg i det jeg innhentet pjokken etter ca 2 km. Men når jeg trodde at "skapet var satt på plass", så kom jaggu guttungen sprettende forbi meg igjen i brattbakken opp til Grande! Han fikk en stor luke også, selv om jeg prøvde å løpe med korte, lette steg. Men i det lettere partiet som fulgte tok jeg igjen det tapte og ned Husvikveien til Vindfangerbukta var det omsider takk og farvel til følget. På returen langs sjøsiden fikk vi vinden midt i fleisen, men jeg plukket et par løpere til før jeg etter en bra sluttspurt inn i Badeparken kunne klokke meg inn på 18,25 til 7. plass totalt. Viktigere enn tid og plassering var gjennomkjøringen til neste ukes tre påmeldte konkurranser..


Blomstermila er et fantastisk trivelig arrangement med start og mål i idylliske Badeparken. Dog var det litt for kaldt for å kaste seg i bølgene denne gangen.

Men det er alltid tid til litt hyggelig prat både med ferdigløpte konkurrenter og andre som snart skal i ilden på den egentlige Blomstermila.

Tommelen opp og store gratulasjoner til min overmann Anders Johansen (t.v.), som løp inn til 4.plass på hjemmebane med 17,33, før han måtte haste avgårde til svømmetrening for 30 barn!



Før det ble lykkeønskninger til den flerfoldige Blomstermilvinner og "regjerende mester", Martin Kjãll-Ohlsson, som stilte i sin første konkurranse etter sin strålende bronsemedalje i SM i Stockholm Maraton 28.mai.





Og kaffekoppen og bollen etterpå smakte så godt at jeg måtta ha en til, før jeg hastet hjemover før den virkelig Blomstermila var ferdig, men akkurat tidsnok til å se Martin K-O i delt tet med Anders Knudsen fra Tjalve etter første runde, med Harald ensom et stykke bak på klar tredjeplass.


Det ble også rekkefølgen i mål, med Martin (t.v.) to sekunder foran Knudsen til ny seier på 32,52. Grattis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar