Strålende start i Follotrimmen

Like sikkert som at våren kommer hvert år, så er den her - Follotrimmen. Denne årvisse begivenheten, alle karusellers mor, som binder sammen turgåere, joggere og elitemosjonister i hele Follo på en frenragende måte. ØB skriver på fredagens førsteside om "ny løpetid i Follo" med stort bilde. Når det i tillegg var sol og perfekte løpsforhold på torsdag, så kunne det ikke bli bedre.

Follotrimmen har sin egenart, med puljestarter med inntil 20 i hver gruppe, og med egen trimklasse som gjerne går motsatt vei av løperne. Puljestartene gjør at en aldri helt vet hvem som har vunnet, selv om vi i mange år har prøvd å samle mange av de beste, eller i hvertfall de som ønsker å gi jernet. i en egen pulje, som av den ikke helt ukjente opphavsmann Stig A har fått det noe misvisende navnet "rekordpuljen".  Puuh...jeg blir svett bare ved navnet!..

I år hadde jeg derfor tenkt å bare stille i første og beste pulje, det blir ikke så mye pes da, tenkte jeg. Men ved påmeldingen var primus motor Berit Kristiansen påpasselig. Joda, det er en egen pulje i år også og du skal vel løpe der, formante hun. "Æhh, Jeg har passert 50 og har ikke noe der å gjøre lenger," prøvde jeg meg litt forsiktig og nølende med. Men den gang ei. Ok da! Når også Steinar kom med en ekstra klokke til meg (t.h.) og jeg slapp å løpe "i blinde", var det bare å la det stå til!

Dermed stod jeg igjen på startstreken med Jan Billy (t.v.), Harald og de andre kanonene. Det var imidlertid starkanonen Steinar som frekt tok teten de første 200 metrene, før de to nevnte herrer koblet grepet, et grep de aldri ga fra seg. Jan Billy var mest på hugget og ved passering gangbroen ved innkjørselen til Bøleråsen, observerte jeg at han allerede hadde 20 meter på Harald. Jan Billy var tydeligvis løpssugen! Selv lå jeg omtrent like langt bak klubbkompisene Morten og Steinar, mens jeg overraskende kunne konstatere at en annen startkanon, Follotrimdebutant Trond Inge, lå like langt bak meg, til en forandring.


Harald måtte tidlig gi en luke til Jan Billy, men stabiliserte avstanden og var bare 13 sekunder bak i mål til 2.plass og klasseseier i M45 på 23,52. I Sentrumsløpet blir det ny duell mellom de to.




Men det gikk tungt i starten. Kanskje har det en så enkel forklaring som at farten var i største laget for en mann på 50. Hehe. Nei, jeg velger heller å tro at det skyldes min manglende evne til å åpne hurtig. Opp bakkene til Veverlstadåsen skole hadde jeg imidlertid fått opp turtallet og i den påfølgende bratte nedoverbakken innhentet jeg Steinar. Nede på flaten smatt jeg forbi og fikk et oppmuntrende klapp på ryggen. Det ble liksom startsignal nummer to.



FIGHTING FACE: Jeg begynner å få opp dampen i bakken opp til Vevelstadåsen skole.








Dermed var jakten på ytterligere avansement i gang! Første offer var en annen i gul trøye. Jeg så ryggen til Morten 50 meter foran meg. Som oftest er Morten et par hakk for god, senest i sesongåpningen på Sørum, men nå øynet jeg et håp og innhentet Morten på flatene innover Sloraveien. Jeg var imidlertid litt redd for at jeg hadde kjørt for hardt, for det er egentlig nå det begynner! Først kommer den tøffe bakken opp til Sloratoppen, deretter, etter et kort "hvilestrekk", skal vi ut i den enda tøffere og lengre brattbakken opp til Bøleråsen. Og bakker har aldri vært min sterke side...

Men det gikk overraskende greit. Jeg spiste meg etterhvert innpå Kåkstadekspressen Bård Brune og smatt forbi før langbakken, men roet meg litt i selve bakken. Litt overraskende kom imidlertid hverken Brune, Gammelsæter eller Lien forbi meg i bakken, og jeg holdt noenlunde avstanden til de foran. I år løp jeg heller ikke feil på toppen, og etter å ha gjenfunnet flyt og rytme på flatene, i den grad jeg var i stand til det, prøvde jeg å øke tempoet i nedoverbakkene som fulgte.

Mitt neste og siste offer var Svein Hagen, som jeg tidligere i løpet ikke trodde det skulle være mulig å innhente. Men gradvis fikk jeg kontakt og på den lille flaten ved kunstgressbanen, med bare rundt 500 meter og to bratte kneiker igjen til mål, var jeg i rygg. Svein hørte nok at jeg pustet og peste, snudde seg og sa "kom igjen!". Sjelden kost at man blir oppmuntret av konkurrentene i innbyrdes sluttstrid. Det kaller jeg god kompis! :-) I nest siste bakken fikk han likevel på ny et par meter, men oppe på den siste lille flaten mobiliserte jeg til en slags langspurt. Jeg merket raskt at beina var tunge og at det ikke var mye å spurte med, men det var likevel nok. Jeg hadde fått en luke og nå var det bare å fullføre inn.

SLIT: Jeg har kjempet meg opp i rygg på Svein i den nest siste bakken...

Tiden ble 25.30 og en forbedring med 1.21 fra i fjor! Da løp jeg riktignok feil, men jeg forbedret meg nok uansett med drøye minuttet og vant klassen min med over to minutter. Det er ny rekord. Jeg ble faktisk nr 6 totalt og var kjempefornøyd. Så da fortjente jeg kanskje likevel plassen min i "rekordpuljen"?

Men som alltid er Follotrimmen først og fremst en sosial greie. Kjempehyggelig å treffe gamle Joggekamerattravere som Gjermund, Lill, Turid, Trond og Alvilde, alle kompisene fra OI og nye Follotrimfjes som Trond Inge og ikke minst min gode kollega og mangeårige konkurrent Kjell Christian, som gjorde et slags come-back, for øvrig med forsidebilde i ØB og 2.plass i M50 som fortjent belønning!

BLIDE FJES 1: Kjell Christian har startet oppkjøringen mot Eurofestival i Hamburg i juni. Da skal toppformen være på plass.

BLIDE FJES 2: Gjermund har alltid smilet på lur. Selv med sedvanlige skadeproblemer ble det 2.plass i klasse M65 med 32,43.

FLERE BLIDE FJES: Lill og Turid har all grunn til å smile - også før løpet! Lill smilte enda bredere etterpå etter at hun slo alle ungjentene og vant hele greia på 31,13. Ikke verst når du løper i K50-54.Turid var ikke så langt bak og vant K60-klassen på 35,58.


Neste løp i Trimmen er torsdag fra Ås. Det eneste negative å si om Follotrimmen er at de ikke akkurat tilpasser terminlisten til andre løp. To dager før Sentrumsløpet er det ikke aktuelt å løpe konkurranse. Litt synd, for løypen i Ås er kjempefin. Men så er jo Follotrimmen først og fremst for alle trimmerne i Follo - og ikke for oss konkurranseglade elitemosjonister :-)


VINNER: Jan Billy gjorde som favorittklubben dagen før; vant!!


RESULTATER på kondis.no.

Les også kommentarer fra bl.a Harald og Jan Billy på SkriveBlokken.

Tusen takk til den eminente hoff-fotografen Trond T Hansen for actionbildene :-)

3 kommentarer:

  1. Imponerende og detaljrig blogg.. skal si tankene er på plass underveis, og nedfelles "journalistisk" etterpå:) Ser jeg har en jobb å gjøre - og håper å knappe innpå ved neste korsvei. Kanskje FT nr 3 ?

    SvarSlett
  2. Hei, det var moro å debutere i FOLLO-trimmen. Jeg løp det jeg kunne men hadde ikke sjans til å følge deg. Beina mine føltes som tømmerstokker etter 22km løping og 20km sykling i forkant. Men pusten var grei, antagelig pga den lave farten. Det var en tøff løype, men jeg følte jeg fint klarte å presse opp bakkene. Opp den siste lange motbakken tok jeg igjen Steinar og så Morten ikke så langt unna. Men i utforkjøringene ned mot kunstgressbanen var det så mye løs grus at jeg ikke tørte å kjøre for fullt. I tillegg hadde jeg misforstått hvor langt det var, trodde det var 7,6km og ikke 6,7km, så da jeg passerte 6km merket sparte jeg på kreftene isteden for å gi flatt jern.

    Jeg fant ut av den spesielle puljeinndelingen rett før start og fikk byttet til en hurtig-pulje som de kalte det, og det var ikke pulje 1 men pulje 6. Men for debutanter er det bare en fordel for da er det hele tiden noen å se foran slik at en ikke løper feil på nye jaktmarkeder.

    SvarSlett
  3. Hei Kjell, takk skal du ha! Du knapper nok kraftig innpå ganske raskt når du kommer i siget, men vi må trolig vente helt til Hamburg på revansjeoppgjøret!?.. FT nr 3 fra Hebekk i Ski er bare tre dager før København Marathon og går derfor fløyten for min del, mens dagens løp i Ås kommer for tett på Sentrumsløpet. Muligens stiller jeg bare for å jogge gjennom og få et napp i glasset, men det spørs, for det er ikke lett å holde igjen hvis man først starter…

    Trond Inge, veldig hyggelig at du endelig har funnet veien til Follotrimmen – og at du er tilbake på bloggen :) Ja, puljeinndelingen i FT er litt spesiell på flere måter, men det er en del av sjela som gjør at den skiller seg ut fra andre konkurranser. Og så er det inspirerende å plukke løpere fra tidligere puljer, i tillegg til innbyrdes konkurranse i egen pulje. Det var litt av et program du hadde den dagen!! Kan ta pusten fra de fleste. Ikke rart at du for en gangs skyld åpnet litt forsiktig. Sett i lys av maratondagen din, gjorde du jo et kjempeløp!

    SvarSlett